29.06.2022 | Magda Piórkowska | Sprzedaż, Instagram
Sprzedawaj na Instagramie dzięki modelowi AIDA 2.0

Model AIDA to fundament marketingu, który warto znać i wykorzystywać. Współczesne działania marketingowe wymagają jednak czegoś więcej… Poznaj AIDA 2.0!
Model AIDA kontra AIDA 2.0
Dawno, dawno temu… To świetne rozpoczęcie dla bajek, ale rzadko dla współczesnego marketingu. Wiesz, że model AIDA powstał niemal 100 lat temu (1925 r.)? Za jego twórcę uważa się amerykańskiego profesora psychologii Edwarda K. Stronga, który w artykule „The Psychology of Selling and Advertisment” przytoczył tzw. “formułę kupowania”. Jak się szybko okazało, model był na tyle uniwersalny, skuteczny i łatwy do wdrożenia, że szturmem podbijał świat marketingu.
Mamy jednak XXI wiek, a Panu Edwardowi nawet się o Instagramie nie śniło, więc i jego “AIDZIE” przyda się już małe odświeżenie.
Na podstawie kilkunastu lat doświadczenia stworzyłam podrasowany model AIDA 2.0 przystosowany do realiów Instagrama, Facebooka i ogólnie Internetu. Czytaj, wdrażaj i spraw, by…
- Twoje reklamy generowały jeszcze lepsze wyniki,
- klienci szczerze pragnęli Twoich produktów i usług,
- Twój biznes rósł jak liczba teorii amerykańskich naukowców! 😉
AIDA z czasów Edwarda
Samo AIDA to akronim, czyli słowo złożone z pierwszych liter innych słów. Popatrz:
Attention (zdobycie uwagi)
Interest (zainteresowanie)
Desire (pożądanie)
Action (działanie)
Mówić mogłabym o tym wiele, ale jesteśmy tu dzisiaj, żeby zrobić krok w teraźniejszość, dlatego lećmy dalej!
AIDA 2.0, czyli doganiamy współczesność
Poniżej zebrałam dla Ciebie efekty mojej wieloletniej pracy, a jednocześnie fragment mojego kursu “Skuteczne lejki sprzedażowe na Instagramie”.
Korzystaj, wdrażaj i niech na Twoim Instagramie dzieje się sprzedażowa magia!

Etap 1. Zdobycie uwagi
Twoje główne cele na tym etapie to:
- pokazanie się nowym odbiorcom,
- przykucie ich uwagi
- i ściągnięcie ich na Twój profil.
Te osoby, tzw. zimne leady, trzeba teraz “ogrzać”. Co to znaczy? Trzeba dostarczyć im treści, dzięki którym “ciepło” pomyślą o Twojej marce i zechcą bliżej ją poznać.
Rozpoczynasz tutaj budowanie relacji ze swoim przyszłym klientem.
Znam co najmniej 20 metod na zdobycie uwagi klienta. Poznaj 3 z nich idealne na początek:
- ciekawe, chwytliwe nagłówki wykorzystujące techniki podprogowe np: 7 sposobów na…, 4 problemy z…, 8 sekretów…
- atrakcyjne grafiki i przykuwające wzrok video,
- dobry UX, czyli user experience (ang. doświadczenie użytkownika),
○ żeby bio na Twoim Instagramie: miało punktory (np. 👉🏼, 🧠, 🍀, 🟡, ☀), mówiło, co wartościowego przygotowałeś dla Twojego odbiorcy, zawierało słowa takie jak “pokażę Ci, nauczę Cię”,
○ żeby teksty w Twoich postach nie były ścianą literek, a poprzez podział na akapity, emotikony, punktory zachęcały do przeczytania.
○ żeby treści na Twoim profilu były zróżnicowane – posty karuzelowe, materiały wideo, Reels.
Etap 2. Zainteresowanie
Masz już uwagę Twojego potencjalnego klienta, więc czas pokazać mu, jak wiele może dzięki Tobie zyskać!
Twoimi głównymi celami na etapie drugim są:
- wzbudzenie zainteresowania krótko- i długoterminowego,
- zaangażowanie odbiorcy w Twój profil na Instagramie,
- pogłębienie relacji oraz przygotowanie bazy pod sprzedaż.
O sposobach na zainteresowanie klienta mówię w moim kursie o lejkach i uwierz, że jest ich mnóstwo! Na samym początku pamiętaj przede wszystkim o:
- zaproponowaniu freebie/lead magnetu, czyli bezpłatnej próbki wartości dla Twojego potencjalnego klienta (pomysły na najlepsze freebie, które pomoże Ci zdobyć nowych klientów na 23 różne sposoby znajdziesz tutaj – [przekierowanie do “Lead magnet – 23 pomysły na przyciągnięcie klienta”]),
- przygotowaniu profilu na sprzedaż
○ żeby link w Twoim BIO przekierowywał do właściwej strony,
○ żeby łatwo było się z Tobą skontaktować przez mail, telefon czy specjalny przycisk na IG np. do rezerwacji wizyt czy zamawiania jedzenia,
○ żeby w wyróżnionych relacjach na Twoim Instagramie znalazły się podstawowe informacje: o mnie, opinie, oferta, najczęściej zadawane pytania, - wprowadzeniu insta rutyny, czyli regularnych publikacji, regularnie tworzonych Instastories, regularnego kontaktu z Twoją społecznością w komentarzach i wiadomościach.
Etap 3. Sprzedaż
Światła, kamera – SPRZEDAŻ! Tak, to już ten moment, kiedy do swojego potencjalnego klienta śmiało możesz powiedzieć “KUP” czasami nawet bez używania tego słowa 😉. Twój odbiorca jest na to przygotowany dzięki dwóm poprzednim etapom lejka – zna Twoją markę, wie, jakie korzyści na niego czekają, chce już od Ciebie kupić, więc oferuj i ciesz się rosnącą sprzedażą!
Koniecznie zajmij się:
- dodaniem sklepu na Instagramie,
- sprawdzeniem ścieżki zakupowej:
○ czy dokonanie zakupu jest łatwe?
○ czy gdziekolwiek pojawiają się problemy techniczne?
○ czy liczba kliknięć od wejścia na Twój sklep / Twoją stronę do zakupu jest ograniczona do minimum?
Etap 4. Dosprzedaż
Potencjalny klient stał się Twoim klientem – transakcja zakończona sukcesem! To jednak jeszcze nie koniec, bo… wkraczamy w drugi początek.
Twoje cele na ostatnim etapie to:
- utrzymanie relacji, zachęcenie do ponownych zakupów
- i zdobycie informacji do poprzednich etapów.
Zadbaj o klienta, o którego tak dbałeś do tej pory,
a odwdzięczy Ci się kolejnym zakupem i lojalnością.
Zwróć uwagę na:
- doświadczenia klienta,
○ żeby paczka była kompletna i pięknie zapakowana, tzw. instafriendly, co zachęci Twoich odbiorców do pokazywania jej w Internecie, a Tobie zapewni kolejnych klientów (tzw. treści UGC),
○ żeby po zakupie klient dostał serię maili z podziękowaniem, z pytaniem, czy wszystko jest w porządku i prośbą o opinie, zadbaniem o to żeby poczuł się ważny i doceniony, - kontakt w wiadomościach prywatnych na Instagramie.
Tak oto mamy za sobą 4 kroki, dzięki którym Twoja sprzedaż na Instagramie poszybuje w kosmos! To jak, wdrażamy?
Jeśli chcesz, żebym ze wszystkim Ci pomogła, kliknij poniżej i już teraz wskakuj na pokład kursu “Skuteczne lejki sprzedażowe na Instagramie” i działajmy!

Nazywam się Magda Piórkowska i od ponad 12 lat pokazuję, że Umiem w marketing. Wspieram strategiczne zaplecza firm, pokazując, jak znaleźć własną ścieżkę rozwoju biznesu online. Prowadzę kursy, szkolenia i mentoringi biznesowe, wspierając rozmaite branże o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i globalnym. Na swoim koncie mam kilkadziesiąt skutecznych kampanii sprzedażowych, a teraz chcę się podzielić tą wiedzą także z Tobą!